+47 93 25 04 93
mariuseriksen@me.com

MARIUS ERIKSEN

  • Coaching
  • Om Marius Eriksen
  • Artikler
  • Kontakt

Hvorfor virker coaching?

Posted on 26. januar 2020
Ingen kommentarer

Så hva er det egentlig som gjør at coaching virker?

Det er mange kilder til forskning rundt coaching og virkningen av det. Jeg har lest igjennom en god del av disse artiklene, men skal forklare det uten å gå inn i detaljene på hver enste rapport. Det er nemmelig noen fellestrekk som ser ut til å tre frem. Disse vil jeg fokusere på i denne artikkelen.

Verdens ledende forening for profesjonelle coacher (ICF, International Coach Federation) definerer coaching som “partnering with clients in a thought-provoking and creative process that inspires them to maximize their personal and professional potential.”.

Oversatt til norsk blir det: «Coaching er å inngå partnerskap med klienter i en reflekterende og kreativ prosess som inspirerer dem til å maksimere sitt personlige og  profesjonelle potensial.”

Hvor mye får du igjen?

Det er gjort en del studier på hvor mye du får igjen for hver krone du putter inn i coaching. Dette kalles ofte for «return of investment»; ROI.

Flere studier viser en ROI på mellom 500 og 700. Det betyr i praksis for hver krone du putter inn i coaching timer så er verdien du får tilbake 5-700 ganger så høy. Det høres helt fantastisk ut. Jeg er nok litt mer nøysom enn det, men tror absolutt at coaching er verdt utrolig mye. (MetrixGlobal og PR Wire)

Bedre resultater

«Coaching kan være effektivt, både for den enkelte medarbeider og for hele virksomheten. Men da må coachen oppfylle en rekke grunnleggende krav, både til metode og hvilke prinsipper han eller hun følger for sin virksomhet. Å bruke egne sjefer til såkalt coachende ledelse, det funker langt dårligere.»

Dette fastslår stipendiat Frode Moen, på bakgrunn av en omfattende studie han har utført, som ledd i arbeidet med en doktorgrad ved NTNU i Trondheim.

«De som gjennomgikk coaching fra profesjonelle, eksterne aktører, oppnådde klart bedre resultater enn de som ble coachet av egne ledere», sier Moen.

Moen oppsummerer den viktigste effekten av profesjonell coaching på denne måten, slik det kom til uttrykk gjennom deltagernes egne tilbakemeldinger:

«Betydelig bedring i utførelsen av eget arbeid, i form av effektivitet, måloppnåelse, egen opplevelse av suksess og generell tilfredshet.» (Aftenposten)

I følge ICF så 86 prosent av organisasjonene en avkastning på coachinginvesteringen, og 96 prosent av de som har blitt coachet sa at de ville gjenta prosessen igjen. (ICF)

Resultater av å jobbe med en coach

Resultatene som klienter oftest tilskriver sin coaching er et høyere nivå av selvinnsikt og selvtillit, et mer balansert liv, smartere målsetting og lavere stressnivå.

Klienter rapporterte om følgende resultater som et resultat av å jobbe med en coach:

  •     Selvbevissthet: 67,6%
  •     Sette bedre mål: 62,4%
  •     Mer balansert liv: 60,5%
  •     Lavere stressnivå: 57,1%
  •     Selvoppdagelse: 52,9%
  •     Selvtillit: 52,4%
  •     Forbedring i livskvalitet: 43,3%
  •     Forbedrede kommunikasjonsevner: 39,5%
  •     Prosjektets gjennomføring: 35,7%
  •     Forbedring av helse eller kondisjon: 33,8%
  •     Bedre forhold med sjef og/eller medarbeidere: 33,3%
  •     Bedre familieforhold: 33,3%
  •     Økt energi: 31,9%
  •     Mer moro: 31,9%
  •     Mer inntekt: 25,7%
  •     Stoppet en dårlig vane: 25,7%
  •     Endring i karriere: 24,3%
  •     Mer fritid: 22,9%
  •     Økt lønnsomhet for virksomheten: 17,1%
  •     Annet: 15,3%
  •     Startet ny virksomhet: 12,9%
  •     Styrke de ansatte: 11,0%
  •     Forretningsvridning: 9,0%
  •     Endring i bosted: 5,7%

(ICF)

Så hva kan egentlig coaching gi deg?

  • Coaching forbedrer dine prestasjoner, ytelse og mål.
  • Coaching gir økt åpenhet for din personlige læring og utvikling.
  • Coaching gir økt evne til å identifisere dine løsninger på spesifikke arbeidsrelaterte problemer.
  • Coaching gir større eierskap og ansvar i eget liv.
  • Coaching hjelper deg med å identifisere både organisatoriske og individuelle styrker og utviklingsmuligheter.
  • Coaching hjelper til med å motivere og styrke deg til å utmerke deg.
  • Coaching utviker din selvinnsikt.

En god coach som bygger tillit og kontakt med sin klient kan hjelpe klienten med å komme seg ut å låste situasjoner, endre tankene, se nye muligheter, prøve forskjellige atferd og oppnå gjennombruddresultater. Spesielt er coaching mest kraftfull når følgende fem faktorer er til stede under coachingprosessen:

  • Bevissthet: Dette handler om å hjelpe klienten til å bli klar over nøkkelatferden som enten hjelper eller hindrer deres egen fremgang og vekst. Vi kan ikke endre det vi ikke er klar over, så det er avgjørende å utvikle bevissthet for klientens egen atferd og hva de kan gjøre annerledes.
  • Samsvar: Coaching fungerer best når det er samsvar med det klienten ønsker å jobbe med og hva som er viktig for organisasjonen. Det er også viktig å ha involvering direkte fra leder eller en representant for HR, så det er en felles forståelse av fokuset på coachingen, så vel som intern støtte for prosessen.
  • Handling: Å lage klare mål og en skriftlig handlingsplan vil bidra til å gi et veikart for å oppnå fremtidsvisjonen. Planen gir også en baseline for gjeldende tilstand, pre-coaching, og indikerer fremdrift mot ønsket statlig post-coaching.
  • Ansvarlighet: Coachen vil legge tilrette for at klienten tar ansvar for egen vekst. Ansvarlighet øker fordi coachen vil sjekke inn på fremdriften klienten gjorde mot avtalte oppgaver fra forrige coachingøkt.
  • Akselerasjon: På bakgrunn av klarhet i mål, støtte til å overvinne hindringer, justering i fokus for coachingen, en skriftlig handlingsplan og en engasjert coach som holder klienten ansvarlig, blir ofte tempoet som en klient oppnår resultater på akselerert betydelig. Ofte blir utfordringer som en leder har møtt i mange måneder eller til og med år som de ikke har vært i stand til å ta opp på egen hånd, blitt løst mye raskere og med bedre resultater når en coach er involvert. Dette er kraften til coaching i sving.

Så det er opp til deg nå. Tror du at en coach kan hjelpe deg? Kommenter gjerne under.

Kilder:

Global Consumer Awareness Study. ICF (2017, 2014). International Coach Federation.

Coaching for Change. Boyatzis, Smith & Van Ooste i HBR (2019).

Benefits of Working with a Business Coach. (or Life Coach, Executive Coach, etc.) – Steve Mitten, med data fra ICF og MetrixGlobal, LLC.

Coaching virker. Aftenposten (2011).

Behind every good CEO should be a coach. Financial Post (2012).

Studies Show Up to 700% ROI from Executive Coaching. PR Wire (2013).

What can coaches do for you? Coutu & Kauffman i HBR (2009)

A critical review of executive coaching research: A decade of progress and what’s to come. Passmore & Fillery-Travis (2011). Researchgate.

Coaching research: Who? What? Where? When? Why? Linley (2006). Researchgate.

Benefits of Coaching, research and reality. Merrick (2019). Coach Mentoring.

Forrige innlegg
Er du en Transformerende Leder?
Neste innlegg
Tør du prøve noe du ikke har gjort før?

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Fill out this field
Fill out this field
Vennligst skriv inn en gyldig e-postadresse.

Siste innlegg

  • Mangel på psykologisk kapital truer firmaer 28. februar 2020
  • Å se hvithaien i øyet 24. februar 2020
  • Hvilken rolle får eller tar du? 15. februar 2020
  • Ikke putt meg i en boks! 1. februar 2020
  • Kreativitet – viljen til å mislykkes 31. januar 2020

Kategorier

  • Coaching (1)
  • Ledelse (4)
  • Personlig utvikling (7)

Siste kommentarer

    Hvorfor velge meg?

    • Lang og bred erfaring.
    • Åpen, direkte og uredd.
    • Stiller gode spørsmål, som igjen bidrar til gode og viktige refleksjoner hos andre..
    • Starter her og nå, ser fremover
    • Sertifisert profesjonell co-active coach.
    • Hjelper med å identifisere både organisatoriske og individuelle styrker og utviklingsmuligheter.
    • Hjelper med å finne ut hva enkeltpersoner og firmaer med hva de egentlig vil.
    • Hjelper med å motivere og styrke enkeltpersoner til å utmerke seg.
    • Utvikler selvinnsikt.

    Siste artikler

    • Mangel på psykologisk kapital truer firmaer 28. februar 2020
    • Å se hvithaien i øyet 24. februar 2020
    • Hvilken rolle får eller tar du? 15. februar 2020
    • Ikke putt meg i en boks! 1. februar 2020
    • Kreativitet – viljen til å mislykkes 31. januar 2020

    Kontakt

    mariuseriksen@me.com
    +47 93 25 04 93
    Facebook
    LinkedIn
    YouTube
    Instagram
    Twitter

    © 2020 Marius Eriksen

    Behandle samtykke for informasjonskapsler
    To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
    Funksjonell Alltid aktiv
    The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
    Preferanser
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    Statistikk
    The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Markedsføring
    The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
    Administrer alternativer Behandle tjenester Administrer leverandører Les mer om disse formålene
    Vis preferanser
    {title} {title} {title}